Rozmowa. Jak rozmawiać, żeby się dogadać okładka
Nowości Recenzje

Rozmowa, Beata Kołodziej

Jak rozmawiać, żeby się dogadać

Komunikacja jest nieodłącznym elementem naszego życia. Niemal codziennie z kimś rozmawiamy: z sąsiadką, z partnerem czy koleżanką z pracy. Być może większość naszych rozmów to tzw. small talk, jednak komunikacja może pełnić o wiele ważniejsze funkcje. Dzięki efektywnej komunikacji jesteśmy w stanie między innymi budować trwałe i oparte na zaufaniu relacje, ale także dzięki niej możemy innym ludziom mówić o swoich potrzebach. Tylko, właśnie, w jaki sposób mówić, aby osiągnąć zamierzony cel komunikacji?

Czy zdarzyło Ci się kiedyś prosić o coś drugą osobę, a ona – pomimo tego, że na pewno usłyszała Twoją prośbę – nie spełniła jej? Ten przykład jest dość częsty, ale można mu zaradzić. Z pomocą i cennymi wskazówkami w tym przypadku przychodzi Beata Kołodziej, autorka nowo wydanej książki pt. Rozmowa. Jak rozmawiać, żeby się dogadać.

Słowo o autorce

Beata Kołodziej jest autorką ponad 80 publikacji. Wśród nich są zarówno książki dla dzieci, jak np. Mój przyjaciel Anioł Stróż czy Święty Franciszek i Anioł Stróż, jak również książek dla dorosłych, wśród których są między innymi książki o kobiecości i budowaniu relacji (Czas na relacje, Czas na kobiecość, Królowa czy niewolnica). Ponadto autorka od 2015 roku prowadzi w Tyńcu warsztaty poświęcone relacjom i kobiecości.

Czy w ogóle możliwe jest budowanie dobrych relacji?

Rozmowa jest jedną z form komunikacji (oprócz niej możemy wyróżnić także dyskusję oraz monolog). Aby jednak rozmowa między dwojgiem ludzi – zwłaszcza między kobietą i mężczyzną – była skuteczna, często trzeba podjąć niemały trud. Należy tutaj pamiętać o subtelnych różnicach w cechach osobowości wynikających z płci. Być może nie dla każdego jest to oczywiste, ale warto pamiętać, że zarówno kobieta, jak i mężczyzna myślą nieco inaczej, a zatem – inaczej odbierają kierowane do nich komunikaty. O tych różnicach między kobietami a mężczyznami można przeczytać także w książce Rozmowa. Jak rozmawiać, żeby się dogadać.

Każdy człowiek ma konkretne potrzeby oraz bardzo wiele do zaoferowania innym. Kobiecość i męskość w naturalny sposób się uzupełniają, a co więcej, współdziałając, wywołują efekt synergii, który wielokrotnie zwiększa efektywność działania” (s. 236)

Ogólnie poradnik Rozmowa. Jak rozmawiać, żeby się dogadać jest podzielony na dwie części, a część trzecia to dodatek. W części pierwszej autorka wyjaśnia, dlaczego właściwe tak trudno jest się ludziom dogadać. Jakie są przeszkody, które utrudniają skuteczne porozumiewanie się. W części drugiej autorka omawia dość szczegółowo wskazówki. Co robić, aby rozmawiać skutecznie, czyli tak, by osiągnąć zamierzony cel, a przy okazji nie skrzywdzić drugiej osoby. Dodatek zaś skłania do refleksji na temat nas samych. Jaki jest właściwie cel naszej komunikacji z ludźmi, a także – jaki jest w ogóle cel naszego życia?

Beata Kołodziej dodatkowo swoje rozważania na temat skutecznego porozumiewania się wzbogaciła licznymi przykładami z życia wziętymi. Przykłady te obrazują zachowania, style komunikacji, które mogą powodować konflikty czy nieporozumienia – warto je przeanalizować, a być może okaże się, że sami stosujemy takie schematy podczas naszych rozmów z ludźmi.

Oprócz tych przykładów w poradniku są jeszcze fragmenty „dla ducha”. Są one skierowane głównie do osób wierzących, które na życie (a także na swoje rozmowy z innymi osobami) patrzą przez pryzmat wiary. Fragmenty te zachęcają do refleksji i do skutecznego przezwyciężania swoich złych nawyków komunikacyjnych.

Rozmowa – praktyczny poradnik komunikowania się

Podsumowując, książka Rozmowa. Jak rozmawiać, żeby się dogadać jest skierowana do szerokiego grona odbiorców, choć moim zdaniem może ona być przede wszystkim wartościowa dla osób, które chcą skutecznie porozumiewać się w związku; które chcą budować trwałe, oparte na miłości i zaufaniu związki. Także poleciłabym ją bardziej osobom wierzącym niż niewierzącym… Chociaż, jak zwraca uwagę autorka, treści zawarte w tej książce mają charakter uniwersalny i mogą być przydatne dla każdej osoby, niezależnie od jej światopoglądu.

Maria Żółty,

Między Brzegami

Cytat pochodzi z książki: Beata Kołodziej, Rozmowa. Jak rozmawiać, żeby się dogadać, RTCK, Nowy Sącz 2022, s. 236.